کشکول راز

کشکول راز

سعی شده مطالب مستندارائه گردد.کپی برداری وانتشار مطالب باذکر صلواتی برروح نویسنده آزاداست حضرت زهرا صلوات الله علیها در قرآن ⋆ کشکول راز | کشکول راز
افزونه جلالی را نصب کنید. 21 رجب 1442 Thursday, 4 March , 2021
4
حضرت زهرا صلوات الله علیها در قرآن

حضرت زهرا صلوات الله علیها در قرآن

  • کد پسـت : 736
  • 29 مارس 2020
حضرت زهرا صلوات الله علیها در قرآن
ابو الحمراء می گوید: «چهل روز پیامبر صلی الله علیه و آله را دیدم که هر روز صبح به طرف در خانه علی و فاطمه می آمد و دستگیره در را می گرفت و می فرمود: «السلام علیکم اهل البیت و رحمة الله و برکاته. الصلاة یرحمکم الله. انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا

1- سوره احزاب آیه ی تطهیر- 33 (وهي قوله عزَّ وجلَّ) :

إِنَّمَا يُرِيدُ اللهُ لِيُذهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ البَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطهِيراً

ابو الحمراء می گوید: «چهل روز پیامبر صلی الله علیه و آله را دیدم که هر روز صبح به طرف در خانه علی و فاطمه می آمد و دستگیره در را می گرفت و می فرمود: «السلام علیکم اهل البیت و رحمة الله و برکاته. الصلاة یرحمکم الله. انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا

1. فدک ذوالفقار فاطمه، سید محمد واحدی، ص55، به نقل از دُر المنثور، ذیل آیه (وأمر اهلک).

2.بحارالانوار، ج 85، ص 258.

2- سوره آل عمران آیه ی مباهله  – 61 (وهي قوله عزَّ وجلّ):

( فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعدِ مَا جَاءَكَ مِنَ العِلمِ فَقُلْ تَعَالُوا نَدْعُ أَبنَاءَنَا وَأَبنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُم وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُم ثُمَّ نَبْتَهِلُ فَنَجْعَلُ لَعْنَةَ اللهِ عَلَى الكَاذِبِينَ )

رویداد مباهله از رویدادهای صدر اسلام است. هنگامی که پیامبر اسلام و اهل بیتش در یکسو و مسیحیان نجران در دیگر سو آمادهٔ مباهله یا نفرین طرف دروغگو شدند. مسیحیان نجران که به مدینه آمده بودند تا در مورد درستی دعوت پیامبر پژوهش کنند با او به محاجه (دلیل آوردن) پرداخته، سرانجام بحث شان به جایی کشید که محمد خواست تا با آن‌ها مباهله کند. هر یک از دو طرف با افراد خود به محل مباهله رفتند. مسیحیان وقتی دیدند که محمد با عزیزترین کسانش یعنی علی، فاطمه، حسن و حسین می‌خواهد آن‌ها را به چالش بکشد مطمئن شدند که محمد اگر به خودش مطمئن نبود جان خانواده اش را به خطر نمی‌انداخت. پس از مباهله کناره گرفتند.

از جمله شخصیت‌های سرشناسی که این مطلب از آن‌ها نقل شده افراد زیر هستند:

  • مسلم بن حجاج نیشابوری صاحب صحیح معروف که از کتب شش‌گانه مورد اعتماد اهل سنت است در جلد ۷ صفحه ۱۲۰ (چاپ محمد علی صبیح – مصر).
  • احمد بن حنبل در کتاب مسند جلد اول صفحه ۱۸۵ (چاپ مصر).
  • طبری در تفسیر معروفش در ذیل همین آیه جلد سوم صفحه ۱۹۲ (چاپ میمنیة – مصر).
  • حاکم در کتاب مستدرک جلد سوم صفحه ۱۵۰ (چاپ حیدر آباد دکن).
  • حافظ ابو نعیم اصفهانی در کتاب دلائل النبوة صفحه ۲۹۷(چاپ حیدر آباد).
  • واحدی نیشابوری در کتاب اسباب النزول صفحه ۷۴ (چاپ الهندیة مصر).
  • فخر رازی در تفسیر معروفش جلد۸ صفحه ۸۵ (چاپ البهیه مصر).
  • ابن اثیر در کتاب جامع الاصول جلد ۹ صفحه ۴۷۰ (طبع السنة المحمدیة – مصر).
  • ابن جوزی در تذکرة الخواص صفحه ۱۷ (چاپ نجف).
  • قاضی بیضاوی در تفسیرش جلد ۲ صفحه ۲۲ (چاپ مصطفی محمد مصر).
  • آلوسی در تفسیر روح المعانی جلد سوم صفحه ۱۶۷(چاپ منیریه مصر).
  • طنطاوی مفسر معروف در تفسیر الجواهر جلد دوم صفحه ۱۲۰ (چاپ مصطفی البابی الحلبی – مصر).
  • زمخشری در تفسیر کشاف جلد ۱ صفحه ۱۹۸ (چاپ مصطفی محمد – مصر).
  • حافظ احمد بن حجر عسقلانی در کتاب الاصابة جلد ۲ صفحه ۵۰۳ (چاپ مصطفی محمد – مصر).
  • ابن صباغ در کتاب الفصول المهمة صفحه ۱۰۸ (چاپ نجف).
  • علامه قرطبی در تفسیر الجامع لاحکام القرآن جلد ۳ صفحه ۱۰۴ (چاپ مصر سال ۱۹۳۶)

3- در سوره کوثر (وهي قوله عزَّ وجلّ) :

( إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الكَوثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ * إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الأَبْتَرُ )

برخی از مفسّران شان نزول سوره کوثر را در جواب عاص بن وائل دانسته‌اند. ابن عباس می‌گوید: «عاص بن وائل که از سران مشرکان بود، پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) را هنگام خارج شدن از مسجدالحرام ملاقات کرد، و مدتی با حضرت گفت‌وگو نمود، گروهی از سران قریش در مسجد نشسته بودند و این منظره را از دور مشاهده کردند، هنگامی که عاص بن وائل وارد مسجد شد به او گفتند: با که صحبت می‌کردی؟ گفت با این مرد «ابتر»! این تعبیر را به خاطر این انتخاب کرد که عبداللَّه پسر پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) از دنیا رفته بود، و عرب کسی را که پسر نداشت ابتر (بدون عقب) می‌نامید». 

به‌علاوه، مفسران شان نزول برخی آیات دیگر را نیز کار قبیح عاص می‌دانند.

  1. واحدی، علی بن احمد، اسباب نزول القرآن، تحقیق:زغلول، کمال بسیونی، ص۴۹۴، دار الکتب العلمیة، بیروت، چاپ اول، ۱۴۱۱ق.
  2. ابن کثیر دمشقی، اسماعیل بن عمرو، تفسیر القرآن العظیم، تحقیق: شمس الدین، محمد حسین، ج۸، ص۴۷۷، دار الکتب العلمیة، منشورات محمدعلی بیضون، بیروت، چاپ اول، ۱۴۱۹ق.
  3.  تستری، سهل بن عبدالله، تفسیر التستری، تحقیق:عیون السود، محمد باسل، ص۲۰۶، منشورات محمدعلی بیضون، دار الکتب العلمیة، بیروت، چاپ اول، ۱۴۲۳ق.

مفسرانِ شیعه بر این عقیده‌اند که با توجه به آیهٔ آخرِ آن و از سوی دیگر با درنظرگرفتن روایاتِ گوناگون دربارهٔ داستانِ کنایه‌زنی‌ها به پیامبر اسلام، این سوره دلالت بر فاطمه و فرزندانِ او و کثرتِ نسلِ پیامبر از طریقِ فاطمه زهرا دارد. و طُرَیْحی در مَجمَعُ الْبَحرَیْن به احادیث دربارهٔ نهر بهشتی بودنِ کوثر اشاره، و نیز کثرتِ نسل از طریقِ فاطمه زهرا را ذکر می‌کند. 

  1. طباطبایی، سید محمدحسین . المیزان فی تفسیر القرآنترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. 1370تهران: بنیاد علمی و فکری علامه طباطبایی.، ۲۰: ‎۶۳۷- ۶۳۸.
  2. مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۲۷:‎ ۳۶۸–۳۶۹.
  3. معرفت، محمدهادی علوم قرآنی.  1381قم: التمهید: 95

4- آیه ی موّدت سوره ی شوری – 23 (وهي قوله عزَّ وجلّ) :

( قُلْ لا أَسْأَلُكُمْ عَلَيهِ أَجْراً إِلاَّ المَوَدَّةَ فِي القُرْبَى )

ابن عباس گوید: سبب نزول آیه ۲۳ چنین بوده چون پیامبر در مدینه مالى نداشت و احتیاج وى به مال زیاد بود. انصار گفتند: این مرد از خویشاوندان ما است و در این شهر غریب است و خدا ما را بدست او هدایت بخشیده است و گاهى او را حقوقى پیش آید و او را چنان وسعتى در مال نیست که به آن قیام کند، بهتر است. براى او مالى جمع کنیم، رفتند و به رسول خدا صلی الله علیه و آله گفتند: سپس این آیه نازل گردید و نیز گویند که اهل مکه گفتند: این محمد براى اداى رسالت و نبوت خویش مزدى طمع دارد سپس این آیه نازل شد چنان که قتاده گوید و این بهتر است زیرا سوره شورى مکى استو نیز عبدالله بن عباس گوید: وقتى که آیه «قُلْ لاأَسْئَلُکمْ عَلَیهِ أَجْراً» نازل شد.

1- مسند احمد بن حنبل

2- صحیح بخارى جزء ششم و صحیح مسلم جزء پنجم

3- تفسیر روض الجنان یا روح الجنان

5-  در سوره ی الرحمن آیات  20/ 19 (وهي قوله عزَّ وجلّ) :

مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ * بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا يَبْغِيَانِ  

 1- تفسیر صافی، ج 5، ص 109

2- کشف الیقین، ص 400.

3- منهج الصادقین، ج 9، ص 122

4- بحارالانوار، ج 43، ص 32.

5- مجمع البیان، ج 9، ص 201

6- دلائل الصدق، ج 2، ص204

7- شواهد التنزیل، ج 2، ص 284 ، ح 918

8-  مناقب، ج 3، ص 319

9- تفسیر نمونه، ج 23، ص 133 نقل از تفسیر قمی، ج 2، ص 344.

10- تذکره سبط ابن جوزی، ص 245.

11– مقتل خوارزمی، ص 112.

12- الدر المنثور، ج 6، مناقب مرتضوی، ص 70

6- در سوره ی نورآیه ی 35 (وهي قوله عزَّ وجلّ) :

اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَكَةٍ زَيْتُونِةٍ لَّا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَن يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ

1- تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص244

2- بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۰۴

3- بحارالأنوار، ج۴، ص۱۸

4- شف الیقین، ص۴۱۶

5- القمی، ج۲، ص۱۰۲

6- العمدهًْ، ص۴۲۲

7- در سوره ی نورآیه ی 36 (وهي قوله عزَّ وجلّ) :

 فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ  

1- تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۶۰

2- بحارالأنوار، ج۲۳، ص326

3- الفضایل، ص۱۰۳

8- سوره بقره آیه ی 37 (وهي قوله عزَّ وجلّ) :

              فَتَلَقَّى آدَمُ مِن رَّبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ  

  1. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۷۴
  2. بحارالأنوار، ج۱۱، ص۱۷۴و177
  3. الکافی، ج۸، ص۳۰۴
  4. معانی الأخبار، ص۱۲۵
  5. کشف الغمهًْ، ج۱، ص۴۶۵؛ فیه: «التّقدیم و التّأخیر»
  6. المناقب، ج۱، ص۲۸۳
  7. تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۵۰
  8. العیاشی، ج۱، ص۴۱

9- در سوره ی رعد آیه ی 29  (وهي قوله عزَّ وجلّ) :   

الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ طُوبَى لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ  

1- تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص290

2- بحارالأنوار؛ ج۳۹، ص۲۳۱

3- فرات الکوفی؛ ص۲۰۸

4- بحرالعرفان؛ ج۳، ص98

 

10- در سوره ی صافات آیه ی 130(وهي قوله عزَّ وجلّ) :

سَلَامٌ عَلَى آلِ يَاسِين

1- تفسیر برهان ج 4، ص 33

2- بحارالانوارج 23 صص 167 تا 171

3- تفسیر مجمع البیان ج 8، ص 457

4- تفسیر قرطبی ج 15، ص 119

5- تفسیر آلوسی ج 23، ص 142

11- سوره  اسراء آیه ی 26(وهي قوله عزَّ وجلّ) :

          ( وَآَتِ ذَا القُرْبَى حَقَّهُ )

1- تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۱۴۲

2- بحارالأنوار، ج۹۳، ص۱۹۹- ج۲۹، ص۱۱۹

3- شواهدالتنزیل، ج۱، ص۴۴۲

4– العددالقویهًْ، ص۱۹۵

5- فرات الکوفی، ص۳۲۳

6- العیاشی، ج۲، ص۲۸۷

12- سوره انسان  سوره ی انسان آیه ی 8 – 9

( وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِيناً وَيَتِيماً وَأَسِيراً * إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللهِ لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلا شُكُوراً )

  1. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۲۴۸
  2. بحارالأنوار، ج۳۵، ص۲۵۴
  3. فرات الکوفی، ص۵۲۸
  4. شواهدالتنزیل، ج۲، ص۴۰۳
  5. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۲56
  6. الأمالی للصدوق، ص۲۶۰
  7. روضهًْ الواعظین، ج۱، ص۱۶۳
  8. بحارالأنوار، ج۶۷، ص۲۲۶
لینک کوتاه : http://kashkuleraz.com/?p=736
  • نویسنده : کاظمی شیخ شبانی
  • ارسال توسط :
  • منبع : کشکول راز
  • 390 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.